Literacki debiut – jak się do niego przygotować? Podpowiadamy!
Chyba każdy początkujący twórca literacki marzy o dniu premiery swojego pierwszego dzieła. Dziś opowiemy o tym, w jaki sposób się do tego dnia przygotować. Jeżeli podejmiesz te działania, to zwiększysz swoje szanse na wydawniczy sukces. Powiemy, co zrobić, aby duże grono czytelników czekało na premierę Twojej książki. Informacji do przekazania mamy całkiem sporo, więc tego wstępu nie będziemy już przedłużać – zapraszamy do lektury!
Początki są zawsze trudne
Nie ma co ukrywać – początki w branży literackiej są trudne dla większości twórców. Dlatego, zanim jeszcze zaczniesz się, chociażby zastanawiać nad tym ile kosztuje wydrukowanie książki, to podejmij działania, o których wspominamy w tym artykule. Dzięki nim łatwiej będzie Ci przekonać do siebie wydawnictwo książkowe, a istnieje nawet duża szansa, że to ono poniesie koszt związany z drukiem, promocją i dystrybucją Twojego pierwszego dzieła. Aby jednak tak się stało, to musisz to wydawnictwo do siebie przekonać – czy w takim razie już wiesz, o jakich działaniach mówimy?
Promocja autora książki
Chodzi o promocję, ale nie samej książki, ale jej autora. Dlaczego to takie ważne? Bo wydawnictwo jest firmą, a nie instytucją charytatywną – dla takiej organizacji wydanie książki jest inwestycją, która musi się zwrócić, a nawet przynieść zysk. Jak myślisz, jak duże szanse na podpisanie kontraktu wydawniczego ma twórca, który chciałby wydać debiutancką powieść? Z perspektywy wydawnictwa taka inwestycja jest ryzykowna, jeżeli osoba ta nie ma zbudowanej marki osobistej. Sytuacja natomiast wygląda zgoła inaczej, jeżeli dany debiutant jest osobą rozpoznawalną przynajmniej w pewnej grupie – ma rozbudowane grono potencjalnych odbiorców, co obrazują jego statystyki w mediach społecznościowych i publikacje.
Zadbaj o kreowanie marki osobistej
Markę osobistą można kreować na wiele sposobów. Z pewnością należy dbać i regularnie aktualizować swoje profile na mediach społecznościowych. Pamiętajmy, ze nie mówimy o promocji książki, ale osoby, która zamierza ją wydać – dlatego oprócz dzielenia się swoją pasją, warto również co jakiś czas dodać do swojego profilu ciekawą relację czy też zdjęcie ukazujące wydarzenie z życia. Pamiętaj, że większość Twoich odbiorców będzie Tworzyć w swojej głowie obraz Twojej osoby na podstawie udostępnianych treści. To cenna informacja, którą można wykorzystać w ramach kreowania wizerunku. Warto więc zastanowić się trzy razy, zanim udostępnimy dane zdjęcie – pomyśl, czy będzie ono miało pozytywny, czy negatywny wpływ na Twój wizerunek!