Ścieżka rozwoju pracownika a ścieżka rozwoju firmy

Ścieżka rozwoju pracownika a ścieżka rozwoju firmy

Każda inna, niż jednoosobowa działalność gospodarcza to zespół. Dlatego ścieżka rozwoju pracownika jest bezpośrednio powiązana ze ścieżką rozwoju firmy. Inwestycja w rozwój kompetencji pracowniczych jest więc inwestycją w firmowy rozwój. Tak więc pytanie, czy warto wysyłać pracowników na szkolenia, śmiało możemy uznać za pytanie retoryczne – pewnie, że warto, wyszkolony pracownik wnosi wartość dla całej organizacji.

Kiedy zachodzi potrzeba wysłania pracowników na szkolenia?

Oczywiście wysyłanie pracowników na szkolenia nie zawsze jest w zasięgu firmy, która dopiero stawia pierwsze kroki na rynku. Na tym etapie najlepiej tworzyć zespół z osób, które zdobyły kompetencje we wcześniejszych miejscach pracy. Jeżeli jednak dysponujemy wystarczającymi środkami finansowymi, na plecach zaczynamy czuć oddech konkurencji a nowe możliwości rysujące się na horyzoncie z jednej strony nas kuszą, a z drugiej strony zaczynają przerażać, to jest to moment, w którym powinniśmy zacząć myśleć o rozwoju kompetencji firmowego zespołu. Żyjemy w dobie stałego rozwoju technologicznego – rozwój ten dotyka wszystkich płaszczyzn naszego życia. Jest szybki – więc nieraz trudno za nim nadążyć. W zależności od branży może być zwrot w kierunku sztucznej inteligencji, stosowania nowych podzespołów czy po prostu używania narzędzi sprzedażowych. W tym miejscu warto dodać, że szkolenia wcale nie muszą być płatne – często realizują je dostawcy innowacyjnych rozwiązań dla różnych branż.

Szkolenia dla pracodawców i menedżerów

Szkolenia z umiejętności miękkich i interpersonalnych są zazwyczaj organizowane przez firmy zewnętrzne specjalizujące się w danej dziedzinie. Umiejętności miękkie to między innymi umiejętność zarządzania zespołem, umiejętność delegowania zadań czy umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów. Obecnie są one niezwykle cenione przez pracodawców. Nie powinno więc nikogo dziwić, że szkolenia biznesowe dla firm kładą nacisk właśnie na rozwój w tym zakresie. Umiejętności miękkie powinien mieć każdy menedżer, pracodawca oraz osoba zarządzająca zespołem. W tym miejscu warto dodać, że im więcej pracowników umiejących współpracować i samodzielnie znajdujących wyjście z trudnej sytuacji, tym mniej zmartwień ląduje na głowie pracodawcy. Im mniej zmartwień ląduje na głowie pracodawcy, tym więcej pomysłów na rozwój firmy wpada do jego głowy. Dlatego szkolenia pracownicze przynoszą zawsze pozytywny skutek – zarówno jeżeli chodzi o wiedzę specjalistyczną (kompetencje twarde), jak i o umiejętności interpersonalne (kompetencje miękkie).