Wydawnictwo vanity. Co musisz wiedzieć?

Wydawnictwo vanity. Co musisz wiedzieć?

Wydanie własnej książki to marzenie niejednego z nas – czy to zawodowego autora, czy hobbysty, który pomysł swój postanowił przedstawić słowem pisanym. Dziś wydanie jest prostsze niż kiedykolwiek wcześniej; nie trzeba już czekać na odpowiedź tradycyjnego wydawcy, można za to wydać się samodzielnie bądź z wydawnictwem vanity. Co charakteryzuje takie wydawnictwo? Odpowiadamy!

Vanity a cena wydania

Vanity to wydawnictwa, które różnią się od tych tradycyjnych pod wieloma względami. Przede wszystkim ceną, bo kiedy tradycyjny wydawca wyda Twoją książkę za darmo, oferując Ci wsparcie profesjonalnej redakcji i korekty oraz składu, a także druk, w przypadku Vanity otrzymujesz konkretną wycenę książki. Ile kosztuje wydanie książki w vanity? Wszystko zależy od jej objętości, a także Twojego poziomu poprawności, ponieważ redaktor w vanity może mieć różne stawki, wynikające z jego nakładu pracy. To wygodne, ponieważ w przypadku selfpublishingu każdy z wymienionych podmiotów (korekta, skład, druk i tak dalej) musisz opłacić sam, natomiast w przypadku wydawcy tradycyjnego Twoja książka może nie wydać się nigdy. Co to oznacza?

Vanity a renoma

Oznacza to tyle, że wydawnictwa vanity nie są aż tak cenionym rozwiązaniem na rynku wydawniczym. Zainteresowanie ich usługami jest ogromne, że rynek wręcz zalewają książki takich wydawców. Choć większość pod kątem stylistycznym (a więc redakcyjnym) oraz poprawnościowym (czyli korektorskim) prezentują wysoką jakość, pod względem fabuły może być z nimi różnie. Wydawca vanity zarabia na wydawaniu książek swoich klientów, nie zawsze zwracając uwagę na to, jakie treści wydaje. Poniesione koszty gwarantują wydanie, ale jednocześnie nie zyskujesz pewności, że Twoja książka zainteresuje odbiorców i zyska przychylne recenzje. Jednak jeśli tak będzie, książka wydana w vanity może otworzyć Ci drzwi do wydawnictw tradycyjnych. Tam spojrzą na Twój nowy tekst, jak i sięgną do portfolio pisarskiego. Jeśli książka wydana w vanity zdobędzie uznanie – mogą zdecydować się na darmową współpracę.

Vanity a reklama

Bardzo duże znaczenie w przypadku wydawnictwa vanity ma samodzielna reklama Twojej książki. Część wydawców vanity na tym polu ogranicza swoje działanie do minimum, reklamując ją na stronie swojego sklepu czy w mediach społecznościowych. Rzadko jednak pozycje te trafiają do sieciówek księgarni czy reklamowane są w innych miejscach. Wydawca vanity zarobił już na książce, pobierając od Ciebie opłaty, nie musi więc inwestować w reklamę (która w przypadku wydawnictw tradycyjnych jest obowiązkowa, bo wydawca i autor zarabiają na sprzedaży).  Vanity to więc dobre rozwiązanie, jeśli sam potrafisz zadbać o marketing i rozpropagować swoją książkę w sieci.

W innym wypadku słuch może szybko o niej zaginąć.